MTMD Dergi | Sayı: 3 | Temmuz-Ağustos-Eylül'2018
yapısal problemlerden kaynaklanan krizden ciddi bir şekilde etkilenmiştir. Sektördeki olumsuz etkilenme, iç pa- zarı daraltmış dış pazarlarda yapılan müteahhitlik hizmetlerindeki azal- maya bağlı olarak haksız rekabetin daha da artmasına neden olmuştur. Sektörümüzü etkileyen inşaat kapsa- mında önemli bir yeri olan AVM’ler ço- ğunlukla İstanbul’da yoğunlaşmış du- rumda, planlanan ve henüz yatırıma dönüşmeyen yaklaşık 65 adet AVM inşaatının bu günkü koşullarda ger- çekleşmesi olası gözükmemektedir. Ayrıca AVM yatırımları gerçek talep değerlendirmesi yapılmadan plan- sız olarak yapıldığından, istihdam ve katma değer yaratmamaktadır. Sektör Ekonomik Olarak Nasıl Rahatlar? Yukarda izah etmeye çalıştığım gibi, sektörün kısa ve orta vadedeki du- rumu ülke ekonomi ve siyasi poli- tikalarına doğrudan bağlı olmakla birlikte, ülkeyi yönetenler krizin et- kisini azaltabilmek için öncelikle demokrasi, hukukun üstünlüğü, bi- limsel eğitim, insan hakları gibi te- mel konularda politikalarını değiştir- meleri gerekmektedir. Bu değişiklik kısa vadede uluslararası yatırımların ülkemize yönlendirerek nefes alma- mızı sağlayabilir. Orta ve uzun vadeli politikaların belirlenmesi ise yukarda kriz nedenleri arasında sıralamıştık. Bu ortamda sektör derneği olarak krizden en az etkilenmek ve ayakta kalabilmek için sektör olarak yapma- mız gerekenleri şöyle sıralayabiliriz. • Öncelikle ülke ekonomik durumu- nun gerçekçi tespitini yapmak. • Mevcut iç pazar envanterini çı- karmak [Olası yat ı r ımlar ın değerlendirilmesi] • Yeni yatırımların olmadığı değer- lendirmesine bağlı olarak mevcut tesislerin yenileme çalışmalarını ve ülke potansiyelini belirlemek için çalışmalar yapmak. • Yenileme çalışmalarını; enerji ta- sarrufunu teşvik edici strateji- ler belirleyerek ve uygulanabilir planlara dönüştürerek kamuo- yuna duyurmak için çalışmalar yapmak. [Hazırlanan raporların gazete ve diğer kitlesel iletim araçları ile duyurusu yapılabilir] • Yenileme çalışmaları gerekliliğini diğer sektör dernekleri ve birlik- leri ile bir araya gelerek ülke ge- nelinde panel, konferans gibi et- kinlikler planlamak. • Yenileme çalışmalarının gerek- liliğini hazırlanacak dosyalar ile ilgili bakanlık birimlerine ile- tip konuya ilişkin yönetmelik- ler hazırlanması için çalışmalar yapmak. • Dış pazarlara yönelebilmek için, araştırma yapmak veya yapılan araştırmalardan faydalanarak ürün ve hizmet sunulacak bölge- leri ülkeleri belirlemek. • İşletmelerin vergi, harç, enerji gibi sabit maliyetlerini azaltabil- mek için merkezi hükümetle iliş- kiye geçmek. • İhracatı kolaylaştırmak ve geliş- tirmek için diğer sektör dernek- leri, ticaret odaları, ihracatçılar meclisi gibi kurumlarla iş birliği içine girmek. • Ürün ve hizmet bazında hedef se- çilen bölge ve ülkelerde rekabet gücünü artırabilmek için ihtiyaç- ları belirleyip merkezi hükümet- ten ısrarla talep etmek. • Hedef seçilen bölgeler ve ül- kelerde düzenlenecek fuarlara katılmak için KOSGEB ve diğer kuruluşlardan en az maliyetli destekler almak için çalışmalar yapmak. Kriz ortamında yukarıda yapılması gerekenlere birçok şey eklenebilir çı- kartılabilir, hatta bu sıralananların birçoğu yapılmaktadır da. Ancak sek- tör içindeki firmalar arası dayanış- manın güçlendirilerek ortak hareket edebilme kabiliyetinin geliştirilmesi- nin önemini özellikle vurgulamak is- tiyorum. Sektör içinde bulunan firma- lar etik değerleri ön planda tutarak haksız rekabetin önüne geçmek için özenli ve dikkatli davranması gerekir diye düşünüyorum. 33 E-DERGİ • SAYI 3 gündem
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy OTEzMQ==