Elektromekanik Askı ve Destek Sistemleri El Kitabı
Elektromekanik Askı ve Destek Sistemleri El Kitabı 117 4- Yaylı askı kullanımı: Pek çok yatay Busbar projesinde özellikle titreşim ve salınım bölgelerinde yaylı askılarını sönümleyiciler ile kullanması gerekir. Ancak dikey uygulamalarda hiçbir şekilde yaylı askı kullanmamalıdır. Yaylı askı uygulamaları Busbarın sadece gövdesini tutmakta, iç iletkenlerin uzamasına bir çözüm sunmamaktadır. Oysa asıl uzamalar iç iletkenlerde oluşmaktadır. Bu sebeple Busbar hatları her katta bağımsız değil bir bütün olarak uzayıp kısalmaktadır. Bu da binaya ve Busbar hattına ciddi zararlar vermektedir. Yaylı askıların dikey hatlarda kullanım etkileri: 1. Tüm katlardaki yangın yalıtımlarını çatlatıp kırmaktadır. 2. Sönümleyici kullanılmadığı için binanın doğal frekansları ile rezonans durumu oluşabilmekte ve neticesinde ciddi hasarlar oluşabilmektedir. 3. Yaylı askı sadece gövdeye tutunduğu için iç iletkenlerde ciddi stresler oluşmaktadır. 4. Çıkış kutuları takılıp çıkarılırken yaz ve kış hava sıcaklık etkisi ile yaylarda ayar yapmak gerekir. 5- Depreme karşı sismik projesi uygulanması durumu: Özellikle yüksek katlı binalarda binaların doğal frekansına bağlı olarak bir salınım meydana gelmektedir. Bu salınıma ilaveten deprem salınımları da eklendiğinde ciddi salınımlar oluşabilmektedir. Sismik teoriye göre her türlü tesisatın bina salınımına uyarak binayla birlikte hareket etmesi istenir ve önlemler buna göre alınır. Mevcut sismik uygulamaların tümünde tesisat binayla birlikte hareket etmesi için binaya sabitlenir ve sabit askılar kullanılır. Aksi takdirde rezonans durumları oluşur ve bina farklı, tesisat farklı hareket eder ve oldukça yıkıcı bir etki meydana gelir. Bu rezonans olma durumunun doğal salınımda ya da ufak deprem salınımlarında dahi oluşmaması için askılar her katta sabitlenir. Kesinlikle yaylı askı ve kayar askı türevleri kullanılmamalıdır. Busbar Sistemlerindeki Gerilimler ve Azaltma Yöntemleri 56 Resim 6-32 Busbar Sistem Montaj Resmi Bir iletken akım taşıyorsa, bir kuvvet üretmek için mevcut diğer manyetik alanlarla etkileşime giren bir man- yetik alan oluşturur. İki komşu iletkenden akan akımlar aynı yönde olduğunda, çekim kuvveti zıt yönlerde olduğunda ise itici bir kuvvet oluşur. “Birçok Busbar Sistemlerinde, Akım Taşıyan İletkenler Genellikle Düzdür ve Birbirine Paraleldir.” “İki iletken Tarafından Üretilen Kuvvet, Akımlarının Çarpımlarıyla Orantılıdır.” Normalde çoğu bara sisteminde kuvvetler çok küçüktür ve ihmal edilebilir. Ancak kısa devre koşulları altında büyüktür ve iletken izolatörünü tasarlarken iletken malzeme yapısı gerilmeleri ve bunlarla ilgili desteklerin yeterli olmasını sağlamak için güvenlik faktörleri ile düşünülmesi gerekir. 56 www.elektrikport.com
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy OTEzMQ==