Elektromekanik Askı ve Destek Sistemleri El Kitabı

Elektromekanik Askı ve Destek Sistemleri El Kitabı 7 PGV ise yüksek katlı binaların depremsel tehlike hesaplarında kullanılan indeks değeridir. Özellikle makro deprem yoğunluğu ve zemin sıvılaşma potansiyeli ve deprem tasarımı ile gömülü boru hatları risk değerlen- dirmelerinde kullanılmaktadır. Buraya kadar sadece konulara aşina olmak amacı ile deprem haritalarında verilen değerleri anlamak için detay bilgilere ulaştık bu noktadan sonra hesaplar ve nasıl tasarlanacağı başka bir mühendislik uzmanlığı olarak kabul edilmeli ve değerlendirilmelidir. 2.1. DEPREM VERİLERİNİN TASARIM İÇİN KULLANIMI Bir depremin zemin üzerindeki etkisini karakterize etmek veya ölçmek için (diğer bir deyişle yer hareketi), aşağıdaki tanımlar yaygın olarak kullanılır: • Hızlanma, 980 cm/s² veya 1,00 g'de "g" cinsinden ölçülen hız değişim hızıdır. • Örneğin; - 0.001g veya 1 cm/sn 2 insanlar tarafından algılanabilir. - 0,02 g veya 20 cm/sn 2 insanların dengesini kaybetmesine neden olur. - 0.50 g’den yüksek ama süre kısa ise, kütle ve yapılandırmada yeterli sönümleme varsa, binalar hayatta kalabilir. • Hız, saniyede santimetre cinsinden ölçülen konum değişim hızıdır. • Deplasman, santimetre cinsinden ölçülen dinlenme noktasından olan uzaklıktır. • Süre, şok döngülerin devam ettiği zaman sürecidir. • Büyüklük, depremin "boyutu", Moment Büyüklük Ölçeği daha sık kullanılan yeni önlemli tanımdır. Hızlanma düzeyi süre ile birleştirilirse, imha gücü tanımlanır. Genellikle uzun sürede düşük ivme, binanın dayanıklılığını artırır. Bir bina, yapıda yer alan sönümleme önlemleri ile çok kısa bir süre için çok yüksek ivmelenmeye dayanabilir hale gelir. Yoğunluk , depremin yerel olarak neden olduğu hasar miktarıdır, bu da her seviyenin zemin ivmesi ile ilişkili belirli bir yıkım miktarını belirlediği 12 seviyeli Modifiye Mercalli Ölçeği (MM) ile karakterize edilebilir. Deprem hasar kökeni (veya merkez üssü), yerel toprak koşulları ve inşaat türüne bağlı olarak değişir. Deprem verileri ve çalışmaları; tesis, bina, konstrüksiyon veya tesisat için kullanımı temel olarak inşaat-deprem mühendisi uzmanlık konusu olsa da Makine Mühendisliği altındaki tesisat mühendisliği uzmanlığı alanında gerek tasarım gerekse sahada imalat ve montaj aşamaları sürecinde çok önemli bir yer tutmaktadır. Herhangi bir amaçla yapılan binaların, tasarım aşamasında temelden itibaren temiz su, atık su, yağmur suyu ve gaz bağlantıları ile başlayan etkileşim ısıtma, soğutma, havalandırma ve her türlü özellikli konfor tesisatı ile çatı seviyesine kadar devam etmektedir. Bina için düşünülen fonksiyon gereksinimi ağırlıklı olarak tesisat ekipmanlarının inşaatın kullanım amacına göre değişiklik gösterse de insan yaşam konforu ve emniyeti açı- sından ayrıca yangın tesisatı, duman tahliye tesisatı ve insan tahliye yolları ve sistemleri için, deprem riskleri değerlendirilmeden veya öngörülüp doğru çözüm oluşturulmadan tamamlanamaz. Bu noktada ayrıca deprem kavramı içerisinde başka tanımlara da ihtiyaç duyulmaktadır. Binaların hizmet fonksiyonları için kritik nitelikte olanlar için, önem (Importance) ve başkaca tanımlara da ‘’TESİSAT BORU VE BAĞLANTI ELEMANLARI EL KİTABI’’ EK 5 Deprem ve Titreşim Kontrolü kısmında tablolar ile yer verilmişti. Bu tablolar ile ilgili olarak ayrıca terim ve tanımlara da ihtiyaç vardır. Aşağıda bu simge ve tanım- lar listelenmiştir, artık tasarım içinde benzeri tanımlarla daha çok karşılaşacağımız tartışmasız bir gerçektir. Daha detaylı kaynak için, İnşaat Mühendisleri Odası tarafından üyelerine duyurulan Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği ’ni görmek için tıklayınız: https://www.imo.org.tr/resimler/dosya_ekler/89227ad223d3b7a_ek.pdf Türkiye Deprem Tehlike Haritası ve Parametre Değerleri Hakkında Bakanlar Kurulu Kararı görmek için tık- layınız: https://www.imo.org.tr/resimler/dosya_ekler/5cfde9fd570c3eb_ek.pdf Alt başlıktaki simgeler ve tanımlar kitap içerisinde özellikle deprem hesapları süresince çok karşılaşılacaktır. Konu ile detaylar EK-1 içerisinde gerek yapısal gerek ise yapısal olmayan sistemlerin davranış, yer değiştirme, hız ve ivme konuları ile etkileyen kuvvetlerden bahsedilecektir.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTEzMQ==