Page 30 - MTMD E-DERGİ 24
P. 30
eğrisini, kırmızı kalem verip, bununla çiz dedi. Verim %77 idi. Çok sevindi. Duscio o grafiği alıp
herkese göstererek, ben söylemiyorum, öğrencim imtihanda %77 buldu diyormuş.
İTÜ Makina Fakültesi’nin ihdas edildiği yıl olan 1944’ten itibaren Prof. Duscio’nun akademik ve idari
hayat içerisinde üstlendiği rolleri takip etmek için Fakülte’de oluşturulan kurulların kronolojik izlenmesi
yapılabilir. Söz konusu meclislerin birçoğunda Prof. Duscio’nun bulunması şaşırtıcı değildir. Bunun ilk
nedeni eğitim kadrosunun o yıllarda henüz çok kısıtlı olmasıdır. Ama bunun ötesinde belki de en önemli
husus Prof. Duscio’nun 1927’den itibaren Türk teknik yükseköğretiminde edindiği deneyimdir.
Prof. Duscio’nun karakteri çeşitli açılardan ele alınabilir. Bunlardan birisi çok çalışkan, düzenli ve
otoriter olmasıydı. Bunun dışında makine mühendisliği alanında çok geniş bir kültürü bulunuyordu. Bu
özelliği sayesinde yetişmiş öğretim elemanı olmayan yıllarda önce Elektromekanik Enstitüsü’nde, sonra
Yüksek Mühendislik Mektebi’nde ve en nihayetinde de İTÜ Makina Fakültesi’nde çok sayıda farklı
dersin hocalığını yapabilmiştir. Türkçe bildiği halde derslerini ana dilinde vermişti ve doğal olarak
çevirileri asistanları yapmıştı.
Prof. Duscio’nun bu özellikleri konusunda ne yazık ki öğrencilerinden yıllıklara yansıyanlar örtük
ifadelerdir. Ama söz konusu bu yıllıklarda –dönemin ruhuna uygun olarak- Duscio’nun karikatürleri
sıklıkla çizilmiştir (Resim 2). Bunların yanında kendisi hakkında az sayıda anektoda da yer verilmiştir.
Resim 2. Prof. Duscio’nun karikatürleri
Prof. Duscio’nun öğrencileri ile iletişimine dair daha net bir fikir edinebilmek için, ünlü iş insanı merhum
Dr. Üzeyir Garih’in kendisi ile ilgili hatıratına göz atmakta fayda görüyoruz:
Üniversite tahsillerini sıkıntı içinde geçirmiş olan genç-yaşlı herkes o süre içinde bir ek gelir kaynağı
bulma çabasına mutlaka girmiştir.
1946 yıllarının sonlarında ben de bu sıkıntılara maruz İTÜ'lü bir genç olarak birtakım part time işlere
girmiş çıkmıştım. Bir tanıdığımın krokilerini karikatürize etmekten, özel olarak lisan ve matematik
dersi vermeye, çocuk hikayelerini uygulanabilir bir sekile çevirmekten, sinema filmi zamanlaması
yapmaya kadar çeşitli işler yapmış, iyi-kötü yan gelirler elde etmiştim.

