Page 31 - MTMD E-DERGİ 24
        P. 31
     eğrisini, kırmızı kalem verip, bununla çiz dedi. Verim %77 idi. Çok sevindi. Duscio o grafiği alıp
 herkese göstererek, ben söylemiyorum, öğrencim imtihanda %77 buldu diyormuş.
 İTÜ Makina Fakültesi’nin ihdas edildiği yıl olan 1944’ten itibaren Prof. Duscio’nun akademik ve idari
 hayat içerisinde üstlendiği rolleri takip etmek için Fakülte’de oluşturulan kurulların kronolojik izlenmesi
 yapılabilir.  Söz konusu meclislerin birçoğunda Prof. Duscio’nun bulunması şaşırtıcı değildir.  Bunun ilk
 nedeni eğitim kadrosunun o yıllarda henüz çok kısıtlı olmasıdır.  Ama bunun ötesinde belki de en önemli
 husus Prof. Duscio’nun 1927’den itibaren Türk teknik yükseköğretiminde edindiği deneyimdir.
 Prof.  Duscio’nun  karakteri  çeşitli  açılardan  ele  alınabilir.    Bunlardan  birisi  çok  çalışkan,  düzenli  ve
 otoriter olmasıydı.  Bunun dışında makine mühendisliği alanında çok geniş bir kültürü bulunuyordu.  Bu
 özelliği sayesinde yetişmiş öğretim elemanı olmayan yıllarda önce Elektromekanik Enstitüsü’nde, sonra
 Yüksek Mühendislik Mektebi’nde ve en nihayetinde  de İTÜ Makina Fakültesi’nde çok sayıda farklı
 dersin hocalığını yapabilmiştir.  Türkçe bildiği halde derslerini ana dilinde vermişti ve doğal olarak
 çevirileri asistanları yapmıştı.
 Prof.  Duscio’nun  bu  özellikleri  konusunda  ne  yazık  ki  öğrencilerinden  yıllıklara  yansıyanlar  örtük
 ifadelerdir.  Ama söz konusu bu yıllıklarda –dönemin ruhuna uygun olarak- Duscio’nun karikatürleri
 sıklıkla çizilmiştir (Resim 2).  Bunların yanında kendisi hakkında az sayıda anektoda da yer verilmiştir.
 Resim 2.  Prof. Duscio’nun karikatürleri
 Prof. Duscio’nun öğrencileri ile iletişimine dair daha net bir fikir edinebilmek için, ünlü iş insanı merhum
 Dr. Üzeyir Garih’in kendisi ile ilgili hatıratına göz atmakta fayda görüyoruz:
 Üniversite tahsillerini sıkıntı içinde geçirmiş olan genç-yaşlı herkes o süre içinde bir ek gelir kaynağı
 bulma çabasına mutlaka girmiştir.
 1946 yıllarının sonlarında ben de bu sıkıntılara maruz İTÜ'lü bir genç olarak birtakım part time işlere
 girmiş çıkmıştım. Bir tanıdığımın krokilerini karikatürize etmekten, özel olarak lisan ve matematik
 dersi vermeye, çocuk hikayelerini uygulanabilir bir sekile çevirmekten, sinema filmi zamanlaması
 yapmaya kadar çeşitli işler yapmış, iyi-kötü yan gelirler elde etmiştim.
     	
